druk, druk, druk...of toch niet? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne-Sophie en Aline - WaarBenJij.nu druk, druk, druk...of toch niet? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne-Sophie en Aline - WaarBenJij.nu

druk, druk, druk...of toch niet?

Door: A&A

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie en Aline

03 November 2012 | Nepal, Kathmandu

Mero Sathi!
(= mijn vriend)

Het is twee weken geleden dat we geschreven hebben, dus hoogste tijd voor een nieuw verhaal. Je zou denken dat het altijd druk is in een ziekenhuis dat verantwoordelijk is voor éénderde van alle leprapatienten van Nepal. Niet dus. Tijdens Dashain (spreek uit Dassai), keert de Nepalees graag naar zijn ouderlijk huis. Daar viert hij samen met de familie dit grootste Hindu-festival van Nepal. Bij Dashain moet je eigenlijk denken aan Kerst in Nederland. Eten met familie is heel belangrijk, net als het slachten van dieren en het ontvangen van zegeningen. Dat laten ze zien door dikke plakken Tikka op hun hoofd te smeren, dat is een rooie stip op hun voorhoofd wat bestaat uit een roodkleurstof/mengsel met rijst. Tijdens deze week zijn wij vrij geroosterd omdat er simpelweg geen werk was. Het handjevol patienten wat nog op de afdeling was, hield ons niet tegen om een weekje vakantie te krijgen. Nou, tegen zo'n aanbod zegt niemand nee, toch?

We wilden wel eens wat meer zien van Nepal, dus zijn we naar het o zo toeristische Pokhara gegaan. Bekijk de foto's voor een beeld, en dan zie je wat wij gezien hebben. In het echt is het natuurlijk tienduizendkeer mooier dan op foto's...
Na drie dagen Pokhara zijn we naar Tansen afgereisd. Dat is sneller gezegd dan gedaan. Om het zo subtiel mogelijk te omschrijven, de 20-persoonsbus was gevuld met 50 mensen, waardoor sommigen aan zuurstof gebrek leden. Anderen kregen maagproblemen en kotsten de boel, inclusief hoofd, schouders, knie en teen van de buren onder. Die lucht was natuurlijk niet te harden. Wonder boven wonder zijn we gezond de bus uitgekomen en konden we heerlijk bijkomen in het mooie Tansen.

Na de heerlijke vakantie begon de werkweek natuurlijk weer. Hoewel.. werken? Onze werkdag bestaat uit: 's ochtends heerlijke toast, daarna morning prayer, dan -hup- naar de afdeling om medicijnen te delen, wonden te verzorgen (zij het met of zonder spuitend pus), vital signs meten en om 11 uur zijn we eigenlijk klaar maar moeten we nog een uur wachten tot de lunchpauze werkelijk begint. Tot 1 uur zitten we lekker in het zonnetje te eten en 's middags proberen we ons weer nuttig te maken op de afdeling. Vaak eindigt dat keihard chillend, spelletjes spelend met de patienten en Nepalees lerend met onze 'guru' (teachers) of op andere afdelingen rondkijken in de hoop dat we daar iets kunnen leren. En jawel, zo kwamen we bij de fysiotherapeut die ons beloofde om rijst te leren eten met je handen, zo snel en goed als Nepalezen dat kunnen..

Kortom: druk bezig met relaties opbouwen en Nepalees leren. De verpleegkundige skills leren we ook heel hard. Beetje jammer dat het er tot nog toe niet zoveel zijn. maar ach, de kwaliteit van de skills die we nu hebben is goeeeeeeeeeeeed.
Oke, genoeg geweest, we proberen het leven van Nepal volop mee te maken, met alles wat daarbij hoort. Kijk maar de foto's :)

Liefs, van ons

• 03 November 2012 - 12:53

Joost En Dianne:

Wat leuk al jullie verhalen te horen! Zijn er verder nog leuke Nederlanders daar?

• 03 November 2012 - 12:53

Joost En Dianne:

• 03 November 2012 - 13:01

Anne-Sophie En Aline :

Dag,

wat leuk jullie weer eens te spreken. lang niet gezien zegg! pfoeh. lets continue in English. Aline ziet op tegen morgen. oh nog niet. Aline is de rust zelve momenteel.
    Nou laten we straks bij Lazy Gringo's eten :D mmmjammie

Hoihoi!
    Volgens mij steken jullie wel boven iedereen uit daar, zo op de foto's te zien! Leuk om die foto's te zien.. Super mooi daar volgens mij! Wel zwaar leven hoor, al die spelletjes enzo ;-) Geniet er maar van, ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen..

• 03 November 2012 - 13:46

Sharon:

Owkee wauw, blijkbaar is 1 x op 'reactie plaatsen' genoeg aangezien het er nu vijf keer staat ;-)

• 03 November 2012 - 20:06

Mariëlle:

Hai Sophie!

Wat leuk om je/jullie zo een beetje te volgen! Heerlijk om nog een beetje vakantie te houden en wat van Nepal te zien..! Gaaf! Jullie genieten echt, als ik het verslag lees en de foto's zie. Super!
    Enjoy!

Liefs,
    Mariëlle

• 03 November 2012 - 22:24

Emma:

Heee lieve meidenn!!!! Leuk zeg lekker btje inburgeren daar, echt goed!! Heerlijk verhaal :D en toffe fotos weer. God bless!
    XXX

• 04 November 2012 - 15:59

Mieke:

Leuk te lezen hoe jullie bezig zijn....met mensen om je heen , de taal en de schoonheid van het land. Dasai (en straks ook Tihar), is Nepalese komkommertijd en kun je nog even genieten voor de kou begint. Soebekamena X X Mieke en Willem

• 04 November 2012 - 22:07

Papa Jan:

Hallo Anne-Sophie en Aline,

Fijn dat jullie het zo goed maken. Houden zo! Thuis vertellen dat je op stage gaat, en in de verslagen lees ik over allerlei vakantie plezier, het is jullie gegunt, wat een prachtig land.
    Hier een fijne zondag gehad. Een kerkdienst met David uit psalm 51 en een kerkdienst met Abram uit genisis 12 die naar Egypte reisde. Allebei gelovige mensen met menselijke trekken, wat hun van God verwijderde. Maar God zelf hield hen genadig vast. Dat God ook jullie vast houd ook daar in Nepal. Ik las dat in Nepal wel 2 miljoen christenen zijn. Is dat zichtbaar voor jullie?

Heel veel liefs uit Oostkapelle. groeten van papa en mama.

• 05 November 2012 - 00:21

Iris:

Leuk!! Ik ben nu al weer benieuwd naar jullie komende belevenissen. Die rokken staan jullie wel goed trouwens ;)

• 05 November 2012 - 19:59

Arie En Arry:

Hoi Aline (en Anne-Sophie),

We volgen je hoor, erg leuk om te lezen en de foto's te zien.
    Heel anders als Afrika he. Maar goed, jij bent natuurlijk ook al in India geweest.
    Wat een wereldreizigster!
    Fijne tijd verder. Met deze combi van werken en toeristische uitstapjes zal het wel lukken denk ik :-)

Hartelijke groeten van Arie (nu in Afrika) en Arry

• 16 Januari 2013 - 09:44

Christine Kranenburg:

Ha Anne-Sphie,

Wat super leuk om van jou een kaartje te krijgen.Bedankt! Lekker op avontuur....goed bezig!
    Je staat heel gelukkig op de foto's.....Houden zo!!!
    Met mij alles goed, maak veel mee. Ga je mailen, goed? Ben jouw mail-adres alleen ook kwijt geraakt.
    Dus als jij mij even antwoordt komt het goed!
    We spreken elkaar,

Groeten ook aan Aline,